Український ринок праці під час війни зазнав чималих змін. Які нетипові професії тепер обирають жінки та що готовий зробити бізнес, аби заповнити вакансії, з’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.
Подолання кадрової кризи
Нещодавно в Україні стартував пілотний проєкт з підготовки водійок автобусів. Після завершення навчання жінки зможуть працевлаштуватися на ці посади. За словами заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергія Деркача, кадрова криза зачіпає майже всі галузі. У сфері перевезень, як вантажних, так і пасажирських, нестача кваліфікованих фахівців відчувається особливо гостро.
“Тільки в регіонах потрібно понад 6 тисяч водіїв автобусів на внутрішніх маршрутах. Тому одним із завдань держави є створення доступних умов для перенавчання та отримання нових навичок, зокрема для жінок”, – зазначив посадовець.
У Харкові запускають курс для жінок, які хочуть водити вантажівки
Навчальні програми, що дозволяють жінкам освоїти професії, які раніше здебільшого виконували чоловіки, стали поширеним явищем. Наприклад, Київський метрополітен оголосив набір на курси для машиністів та машиністок електропоїздів. Раніше на цій посаді могли працювати лише чоловіки, але у 2017 році Міністерство охорони здоров’я скасувало наказ, що забороняв жінкам працювати за понад 450 професіями.
Руйнуючи стереотипи: історія першої жінки-машиніста метро у Харкові
Крім того, на базі Немішаївського фахового коледжу в Київській області запрацювала Школа операторів будівельної техніки для жінок. Також дев’ять українок нещодавно успішно завершили курс “Монтувальниця сонячних електростанцій”, організований Greenpeace.
Переорієнтація ринку праці
Державна служба зайнятості відзначає, що ринок праці поступово змінюється, залучаючи жінок до робіт, які раніше вважалися суто “чоловічими”. Серед вакансій, які тепер обирають жінки, – машиністи насосних установок, кранівники, вантажники, гірники, слюсарі-ремонтники та інші.
У 2023 році з 158 тисяч жінок, працевлаштованих за допомогою Служби зайнятості, 677 обрали професію оператора заправних станцій, 253 стали машиністками насосних установок, а 14 – водійками навантажувачів.